Reklam
Reklam
Atayurt Gazetesi -
$ DOLAR → Alış: 4,72 / Satış: 4,74
€ EURO → Alış: 5,52 / Satış: 5,54

SON DAKİKA

OYUNCAĞIN TANIMI VE ÖNEMİ

Ezgi Yeşildağ
Ezgi Yeşildağ
  • 26.04.2018
  • 47 kez okundu

Oyun, çocuğun gelişimi ve yetiştirilmesi yönünden oldukça önemli bir olaydır ve çocuğun gözü ile bakıldığında oyun, çocuğun en önemli işi, oyuncakları da en önemli aracıdır. Gelişim basamakları boyunca, çocuğun hareketlerine düzen getiren, zihinsel, bedensel ve psiko-sosyal gelişimlerinde yardımcı olan, hayal gücünü ve yaratıcı yeteneklerini geliştiren tüm oyun malzemelerine oyuncak adı verilir (Bolışık, Yılmaz, Yavuz, Büyük Arslan, 2000, s. 40- 43).

Çocuk,oyun oynayarak öğrenir ve oyun için en temel araçlardan biri  oyuncaktır.

Oyuncaklar günümüzde çok çeşitlidir. Farklı maddelerden yapılmış, farklı renklerde ve farklı özellikte olabilirler. Ancak en iyi oyuncak, çocuğun tekrar tekrar oynamak isteyeceği ve her defasında ona daha çok oyun ve daha fazla haz veren oyuncaktır. Oyuncak çocukta merak uyandırır, kasları çalıştırır, girişimciliği – hayal dünyasını genişletir ve çocuğu problem çözmeye yönlendirir. Oyuncaklar ayrıca, anne ve babanın çocuklarıyla etkileşime geçerek bu farklı yaşama katılmalarını sağlayan bir yoldur. Oyun ve oyuncaklar birbirinden ayrılamayan bir bütündür. Çocukların gerçek dünyası ile hayal dünyası arasında bir köprü görevi üstlenen, oyuncaklar; onların gelişimlerini destekleyerek, eğlence ve mutluluk kaynağı oluşturmakta, neyi, nasıl, ne şekilde, nerede yapabileceğini öğreterek bu konuda onlara yol göstermektedir. Oyun ve oyuncaklar çocuğun özel ihtiyaçlarına cevap veren çok yönlü işlevi olan bir etkinliktir.

Çocukları eğlendirmek, oyalamak, eğitmek amacıyla ortaya çıkan oyuncak, yapıldığı döneme ilişkin önemli ipuçları veren bir nesnedir. İster halk sanatı ürünü olsun, ister endüstriyel olarak üretilmiş olsun yapıldığı dönemin toplumsal ve kültürel özelliklerini yansıtan oyuncaklar, oluşturuldukları dönemin yaşam biçimlerinin önemli birer kayıtlarıdır (Onur, 2002, s. 17).

Oyuncaklar yapıldıkları döneme ilişkin çeşitli kültürel (tarihsel, ekonomik, sosyal) özellikleri yansıtmasının yanı sıra oyuncak kavramı ve oyuncak endüstrisi, içinde bulunulan dönemle ilişkili olarak gelişim göstermiştir. 1880’li yıllardan itibaren oyuncak endüstrisinde büyük gelişmeler yaşanmış, ‘çocuk gelişimine uygun oyuncak’ düşüncesi öne çıkmıştır. 1990’lı yıllardan itibaren ‘eğitimsel oyuncak’ önem kazanmış, çeşitli kavramları geliştirmede yardımcı materyaller olarak kullanılmaya başlanmıştır (Sutton & Smith). Oyunlar için araç konumunda ve çocuk oyunlarının ayrılmaz parçası olan oyuncaklar çocukların sosyal ve bilişsel becerilerini uyarıcı oyunlar için zemin oluşturmanın yanı sıra çocukların oyun yönelimleri ve oyun teması üzerinde de önemli bir etkiye sahiptir.

Oyuncaklar, çocukların farklı beceriler kazanmasında ve bunları geliştirmesinde, taşıdıkları özellikler temelinde farklı düzeylerde katkı sağlamakta ve etkili olabilmektedir. Örneğin, robotlar, bebekler ve arabalar gibi oyun araçları çocukların çok yönlü beceriler kazanmasını desteklemekte ve tüm gelişim alanlarına katkı sağlamakta sınırlı kalmaktadır. Bloklar, oyun hamuru, legolar gibi materyaller, artık malzemeler(bahçeden toplanan nesneler,boş yumurta kutuları,cd,kaset kutuları, renkli kumaşlar, bezler, renkli örgü iplikleri, pullar, boncuklar, düğmeler, renkli süsleme taşları vb.)ise çocukların farklı alanlara ilişkin beceriler kazanmalarını daha çok desteklemektedir.

Oyuncak, bir ayağı düş dünyasında diğer ayağı ise gerçek dünyada bir köprüdür (Egemen A.Yılmaz).

Oyuncaklar; zekâyı, hayal gücünü, duyuları geliştiren, bedensel, ruhsal, dil ve sosyal gelişimi destekleyen materyallerdir. Erken çocukluk döneminde çocuğun, simgeleri kullanma, algılama, yeni kavramlar oluşturma gibi bilişsel becerilerinin ve tüm gelişimlerinin desteklenmesi için eğitici oyuncakları kullanması yararlı olacaktır..

Çocukların yaşına uygun oyun ve oyuncak seçimi, oyunun çocuğa katacağı eğitsel etkiler açısından oldukça önemlidir. Doğru oyun ve oyuncak seçimi ise çocuğun kişiliğini, zekâ ve fiziksel özelliklerini, ilgi alanlarını doğru saptamakla mümkündür. Çocuk çevresindeki oyuncakları kullanarak çevresindeki eşya ve cisimleri tanıma ve deşarj olma (birikmiş olan enerjisini kullanma) imkânı bulmaktadır. Oyun ve oyuncaklar çocuğun sıkıntı ve gerilimlerden kurtulmasını sağlarken, yetişkinlere de çocuğun ilgilieri, ihtiyaçları, gelişimine olan katkılarını görme yani çocuğunu tanıma imkânı sağlamaktadır.

YAZARIN SON YAZILARI
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

YORUM YAZ