
Cumhuriyet Halk Partisi Hatay Milletvekili Nermin Yıldırım Kara, nakliye esnafının sorunlarına ilişkin yazılı bir basın açıklamasında bulundu.
CHP Milletvekili Nermin Yıldırım Kara, Nakliyeci şoförlerin yakıt maliyeti altında ezildiklerine dikkat çekerek aç ıklamasında şu ifadelere yer verdi:
“Hem Ortadoğu ülkelerine yapılan ihracat hem de İskenderun Limanı’ndan başlayan yurt içi ve yurt dışı ticaret ağı, şehrimizde gelişmiş bir nakliye sektörünün ortaya çıkmasını sağlamıştır. Karayolları Genel Müdürlüğünün verilerine göre Hatay’da 2024 yılında otoyol ve devlet yollarında toplam 5 milyon ton kilometre yük taşınmış; böylece 5’inci Bölge Müdürlüğü sorumluluk sahasındaki 37 milyon ton kilometrelik yük taşımacılığının tek başına yüzde 13’ü Hatay’da gerçekleşmiştir. Bu yönüyle şehrimizdeki yollarda yapılan karayolu taşımacılığı, tek başına Van, Erzurum, Kars gibi bölgelerde yapılan taşımacılıktan daha geniş hacme sahip olmuştur.
Bir süredir hem saha ziyaretlerinde hem medya üzerinden iletilen taleplerde, nakliye esnafının sorunlarının hiç çözülmediğini, katlanarak arttığını görüyoruz. Yakıt maliyetleri, enflasyonu da etkilemesi nedeniyle, sadece nakliye esnafımızı ve lojistik şirketlerini değil, tüm ekonomik yaşamımızı etkileyen sorunların başında geliyor. EPDK kayıtlarına göre 1 Eylül-15 Kasım arasında, sadece Hatay’daki istasyonlarda, motorinin litre fiyatı 53 liradan 59 liraya çıktı. Motorinin litre fiyatının 60 liraya dayanması, nakliye faaliyetleri için yeterince olumsuz değilmiş gibi yedek parçaların ya hiç tedarik edilememesi ya da kalitesiz, bakım masrafını artıracak yedek parçaların piyasada yayılması, sigorta ücretlerinin artması da sektörü sıkıştırmış durumda. Nakliyeci şoförler yakıt maliyeti altında eziliyor. Bu noktada, navlun fiyatlarını artırmak maliyet artışını telafi edici bir unsur olabilirdi ancak sahadaki görüşmelerimizde böyle bir artış yapılmadığının altı sürekli çizildi.
YILDIRIM KARA: TÜRKİYENİN YÜKÜNÜ TAŞIYAN NAKLİYECİLER KENDİ YÜKÜNÜ TAŞIYAMIYOR, TRAFİK CEZALARI CAN YAKIYOR
Adeta bütçe açıklarını kapama ve yamama aracına dönüştürülmüş olan cezalar, denetimlerin belirli bir standarttan yoksun biçimde yapılması da sektörün en çok şikayet ettiği konular arasında yer alıyor. Daha önce belirli bir tonajın altındaki araçların kantara çıkartılmasında muafiyet getirilmesi çağrısında bulunmuştuk ama muğlak bir duyuru dışında herhangi bir karşılık alamadık.
Ekonomideki bozulma yalnızca maliyetlerin artmasında değil, aynı zamanda ticari şeffaflığın ve sözleşmelerin bozulmasında da tezahür ediyor. Esnafımız paravan şirketlerin sayısının hızla artmasından, can yakan cezalardan, kayıt dışı biçimde çalışan bu işletmelerin ödemeleri geciktirmesinden dolayı da mağdur edilmektedir. Bütün sektörleri etkileyen finansmana erişim sorunu, nakliye sektörü için de geçerlidir. Gelinen noktada, tüm ülkenin yükünü taşıyan nakliyeciler kendi yüklerini taşıyamaz hale gelmiştir.
Bu noktada hükümetten ulaşım sektörünün sorunlarına duyarsız kalmamasını; teşvikler ve destekler yoluyla esnafın yanında durmasını talep ediyoruz. Burada başvurulabilecek çözümler, meslek kuruluşları tarafından sıkça dile getirilmektedir. Önemli olan esnafı dinleyecek bir iradenin olup olmadığıdır.”




