Belen Geçidinin Can almaması için otobanın tamamlanması gerekiyor!
Hatay ili Belen ilçesi “Belen Geçidi” tartışması sürürken, Belen geçidi sorunu bölgenin sorunu haline dönüşmüş vaziyette.
Bölgenin en önemli trafik sorunları bu alanda gerçekleşmektedir. Belen geçidinden Güneydoğu’dan, Antakya dan ve Adana tarafından gelen araçlar için ciddi sorun halinde devam etmektedir. Özellikle Belen ilçesi giriş ve çıkışlarda trafik sıkışmakta, açılması bazen insanları bezdirmektedir.
Belen geçidinin sorunları 6 Şubat depreminden sonra daha çok kendisini göstermeye başlamıştır. Antakya ilçesi, Hassa, Kırıkhan, İskenderun ve Arsuz ilçelerinden Belen’e trafik akışını daha da artırmaktadır. Depremden sonra Belen ilçesinin nüfusu 38 binlerden, 100 binlere çıkmıştır. Ayrıca depremden ötürü ilçelere gidiş, dönüşlerin sayısı artmıştır.
Belen Geçidi sorunun çözümü, Adana tarafından gelen ve Sarımazı’da son bulan otobanın tamamlanması çözüm olarak değerlendirilmektedir. Sarımazı’da bitirilmeyen otoban bitirilerek, Belen geçidi trafığini çözcektir. Yani yarım kalan otoban devamla Amanosların altından Hatay Havaalanı bölgesinden çıkacaktır. Böylece otobandan giden araçlar Belen ilçesine girmemiş olacaktır. Özellikle ağır tonajlı araçlar bu otobandan gidecektir.
İkinci bir yol ise Hatay Büyükşehir belediyesinin başlattığı Serinyol-Madenli arasındaki yolun tamamlanmasıdır. Bir kısım araçlar buradan İskenderun ve Adana tarafına gidecektir.
Yine 2011 yılında açılışı yapılan Hassa ilçesinden, İskenderun limanına çıkarılacaktı. Daha çalışmalarda yol alınmadı.
Belen Geçidi bölgesine gittik, Belen ilçedeki oda başkanları, esnaf ve halk ile görüşmeler yaptık. Bu trafik sorunun çözümü konusunda neler düşündüklerini sorduk.
Öncelikle Belen Belediye Başkanı İbahim Gül, yine bölgeyi bilen Harita Mühendisi Abbas Özperçin, Hatay milletvekillerinden Doç.Dr.Necmettin Çalışkan, bölgenin mimarlarından Ercüment Kimyon, Antakya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı, Vatan Partisi yöneticilerinden Sadık Karakaş ile görüşmeler yaptık.
Hatay Milletvekili Doç.Dr.Necmettin Çalışkan’ın, Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanlığının soru önergesine cevabını bulacaksınız.
Görüşmelerde Belen Geçidi ile Neler Söylendi ve Çözüm Önerileri:
İbrahim Gül (Belen Belediye Başkanı)
Öncelikle biz bu meselenin çözümü konusunda kalıcı hale gelmesi için çalışmalarımızı yürütüyoruz. Bunların en önemlisi çevre yolunun yani otobanın tamamlanmasıdır. Biz yetkililerle Belen Geçidi sorununu görüştük, kalıcı çözümler konusunda onların önerisini hem de bizim fikirlerimizi söyledik. Bu otoban yolunun devamı etütünün yapıldığını ve ihaleye çıkacağını yetkililer bizlere söylediler.
Belen içindeki rutin parkı 15 dakika ile sınırlayarak, trafik rahatlaması çalışması kararı aldık. Üst geçit şeklindeki bir öneri doğru olmaz, çünkü iki tarafta esnaf vardır ve yeterli alan bulunmaktadır. Tabi Belen tama girişine bir park yapacağız ve ağır tonajlı arabaların ve diğer araçların durmasına sağlayacağız.
Otabon ve araçların Belen dışından gidişine esnaf karşı fikri doğru değildir. Zaten esnafın kendi araçları önünü kapatmaktadır, diğer araçların durması mümkün değil ki esnaftan alışveriş mümkün olsun. Bu anlamda esnafın zarar edeceğini düşünmüyorum. Tam tersine daha rahat eder ve temiz bir Belen ilçesine kavuşurlar.
Umarım hükümet hızlı hareket eder ve bu soruna kalıcı çözümü hayata geçirir.
Hikmet Çinçin (Antakya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı)
Hatay ilinin en yoğun şekilde trafik akışının oluştuğu, Antakya Belen Gedik mıntıkasında, Belen ve İskenderun istikametine doğru inan ağar tonajlı araçlarının frenlerinin boşalması neticesinde çok üzücü maddi ve manevi kazaların yaşanmasına sebep olmaktadır. Artan nüfus süratle devam eden yapılaşma ve araç sayısındaki ilerleme günlük yaşamımızda negatif yönde etkilemektedir. Paralı yol (otoban) Belen ilçesi Sarımazı Mahallesi, istikametinde son bulmuş ve milyonlarca harcanan otoyol yıllarca öylece atıl vaziyette bekletilmiş aynı zamanda ulaşım ağındaki sıkıntılı hatalara ya da yeni yol arter gibi düzenleme bulunmamaktadır.
Buraların yaz tatillerinde daha da yoğun olması ayrıca Kahramanmaraş merkezli depremin olması, birçok ilçemizin yıkılması bu yol trafiğini daha da sorunlu hale getirmiştir. Benim önerim: Otoban projesinin bir an önce bitirilmesi hükümetin bu işe acilen el atması yönündedir.
Ercüment Kimyon (Mimar)
İskenderun-Antakya arasındaki D-817 Karayolunun yetersizliği Deprem Afeti ile birlikte Hatay ilinin ulaşım sorunu bir kez daha çarpıcı bir şekilde ortaya çıktı. Merkezi idarenin bu sorunu artık görmezden gelmesi imkansız. Hatay ilinin Merkezini diğer illere bağlayan İskenderun-Antakya arasındaki Belen geçidi üzerindeki Duble yol şeklindeki Karayolunda nerdeyse her gün uzun kuyruklar oluşuyor. Hatay ilinin ilçeleri ve diğer illere bağlantı sağlayan bu yoldaki ulaşım tıkanıklığına çözüm isteyen halk bir an önce İskenderun-Sarımazı mevkide son bulan otoyolun güneydeki Antakya ilçesine doğru eksik kalan İskenderun-Serinyol arasındaki Oto yolun yapılmasını zorunlu kılıyor. Bu bölgede Derebahçe-Bakras mevkileri arasındaki dağın tüneller ve vadilerinde viyadüklerle yapılmasını gerekli kılıyor. 21 yıldır Hükümette olan AKP iktidarının bu otoyol projesini hayata geçirilmesinin zamanı gelmiştir.
D-817 Karayolunun yetersizliği Hatay ilinin Ekonomisine zarar vermektedir. Her gün bu yolu kullanmak zorunda olanların çilesini yetkililer görmek zorundadır.
D-817 Karayolunun tek alternatifi Sarımazı/Bakras arasında bugüne kadar yapılmayan otoyol güzergahıdır
Hatay büyükşehir Belediyesi tarafından ihalesi yapılan Serinyol-Madenli arasındaki yol kesiti yetersiz olduğu için sorunun çözümüne çok katkısı olmayacaktır. Kısacası bu yol alternatifi Hatay ilinin güneyindeki ilçelerin Hatay’ın kuzeyindeki ilçelere ulaşımında faydası bulunmamaktadır.
Hatay’ın afetlerde Deprem ve/veya Orman yangınlarında D-817 Karayolu tamamen kapanmaktadır. Hatay Milletvekillerinin ve Hatay Valisinin bu konuyu 2024 yılı Bütçesine ve yatırım programına aldırmasını bekliyoruz.
Hatay ilinin Hassa-İlçesi ile Payas ilçesi arasında yapılması beklenen Amanos Tüneli Otoyol Fizibilitesinin tamamlanarak bu yolunda Hatay ilinin Batısındaki İskenderun körfezine açılmasında stratejik bir yatırım olacaktır. Bu projenin de bir an önce raflardan indirilerek hayata geçirilmesi bölgenin güneydoğu ve Ortadoğu ile ticari ilişkilerin canlanmasını sağlayacağı düşünüldüğünde bölgenin ekonomisine de olumlu katlı sağlayacaktır.
Bu projenin de 2024-2025 yılları yatırım programına aldırmasında yarar vardır. Bu konuda İskenderun ve Bölgedeki tüm Ticaret ve Sanayi Odalarının gerekli girişimlerde bulunması gerekli ve zorunludur.
Abbas Özperçin (Harita Mühendisi)
Belen Geçidi uzun süredir sorun halinde önümüzde durmaktadır. Belen Geçidi meselesi bölgenin sorunu haline gelmiştir. Sorun Adana tarafından gelen ve yarım bırakılan otobanın tamamlanması ile sorun çözülmüş olacaktır. İkinci çözüm ise Güneydoğu bölgesinden gelecek araçlar için Hassa-İskenderun Tünelinin tamamlanması ile birlikte Güneydoğu’dan gelecek araçlar bu tünelden İskenderun limanını ulaşacakladır. Böylece bir rahatlama daha olacaktır. Üçüncü ise ne zaman tamamlanır bilinmez ama Serinyol-Madenli yolunun tamamlanmasıdır. Bunlar olmadan Belen trafiğinin çözüleceğine inanmıyorum.
Doç.Dr.Necmettin Çalışkan (Hatay Milletvekili)
Biz uzun dönemdir, Belen Geçidi sorununu herkese ve özellikle hükümete anlatmaya çalışıyoruz. Bu sorun depremden sonra iyice içinden çıkılmaz ve insanların canını yakar hale gelmiştir. Hatta şunu bile söyleyebilirim: 6 Şubat depremine müdahalede gecikme nedenlerinden birisi bu geçidin trafik sıkışıklığından biri olarak değerlendiriyorum.
Benim önerim, bunu Ulaştırma Bakanlığına da soru önergesi olarak verdim. Yani Adana tarafından Sarımızı mahallesine kadar gelen otobanın tamamlanarak, Serinyol’daki ana yola bağlanmasıdır. İkincisi ise Serinyol-Madenli tarafına Hatay Büyükşehir tarafından 30 kilometrelik yolun tamamlanmasıdır. Bu yolun belediyenin imkanları ile tamamlanması mümkün görünmüyor, merkezi hükümetin bu işi çözmesini beklemekteyiz. Bu yolun ne kadar yapıldığı konusunda bilgimiz yoktur.
Benim Belen Geçidi trafiğinin çözümü ve can kayıplarının olmaması için bunlar yapılmalıdır.
Mustafa Yüksel (Belen Şoförler Odası Başkanı)
Otoban, Serinyol ve Hassa tünelinin tamamlanması düşüncesine katılıyorum. Biz esnaflar olarak otobanın yapılmasına karşı gibi söylentiler vardır, biz esnaf ve halk otobana karşı değiliz. 1975 Yılından bu yana burada esnaflık yapmaktayım. Yani ağır tonajlı arabalar buranın havasını kirletiyor, trafik kazalarından ötürü can kaybına neden oluyor, diğer taraftan trafik Allah-bullak olmaktadır. Otoban geçerse esnaf iş yapamaz fikri doğru değil, zaten buradan geçen arabalar burada durması mümkün değil ki, dursun. Hatta taksi gibi araçların durmasında engel olduğundan alışveriş yapacaklara engel oluyorlar.
Kazaların önlenmesi için Belen Gedik tarafına ve Sarımazı çıkışına bir kaçış trampası yapılarak, freni patlayan araçlar bu şekilde durması sağlanır. Yine şehrin hemen giriş ve çıkışına kadar viyadüğ yapılarsa kısa süreli bir çözüm olarak düşünüyorum.
Ben yılların esnafıyım, trafiğin açılması için otoban tamamlanması ve gerektiğini düşünüyorum.
Halit Kanat (Belen Esnaf ve Sanatkarlar Odası Başkanı)
Bizler seçimle gelen insanlarız, elbette esnafımızın ve halkımızın çıkarlarını düşünüyorum. Bu anlamda otoban çok zararlı olacağını ve esnafın zarar edeceğini düşünmüyorum. Esnaf bizi yanlış anlamasın, mutlaka bu trafik sorununu başka nasıl çözeriz? Can kaybını nasıl önleriz? Ben dahil herkes düşünmelidir. Ben esnafımın ve Belen halkının çıkarına bir çözüm olacağına inanıyorum. İlçemizin yararına yapılacak her türlü güzel girişimlere elbette destek veririm.
Mehmet Seyhan Nur (Şoförler Odası Genel Sekreteri)
Bu ilçemize gelip de, bu trafik sorununu yaşamayan kimse olmaz, mutlaka bunu bir çözüm olmalıdır. Kısa çözümler zaten belediye başkanımız ve diğer yetkililer uygulamaya koydular, kalıcı çözüm için de otoban yolunun tamamlanması ve diğer iki yolunda bitirilmesi gerektiğini düşünüyorum. Otoban yolunun 7 kilometre olduğu ve Hatay Havaalanından çıkacağını biliyorum. 2 Yıl süreceği tahmin ediliyor, biz şoför esnafını da biraz rahatlatır.
Sadık Karakaş (Vatan Partisi Yöneticisi)
Vatan Partisi olarak esnafımızı, odalarımızı gezdik. Çözüm önerilerini dinledik. Ayrıca otoban bitiş yerine baktık, Belen ilçesinin giriş ve çıkıştaki trafik yoğunluğunu gözlerimizle gördük. Yani Belen ilçesinin kalıcı çözüm dedikleri otoban ve diğer iki yolun tamamlanması trafik sorununu ve trafikteki can almaları önleyeceğine inanıyorum. Biz de Vatan Partisi olarak bu yolun tamamlanması için mücadelemizi sürdüreceğiz.
ULAŞTIRMA BAKANLIĞINDAN BELEN GEÇİDİ AÇIKLAMASI
6 Şubat deprem felaketiyle Hatay’da kamu yatırımlarının yetersiz olduğunu, depremin hemen ardından yaşanan trafik sorununu, yıllardır tamamlanmayan Hatay otobanının önemini, Belen Geçidi’nin yetersizliğini ve şehrin tek girişi olan Bahçelievler Kavşağının meydana getirdiği kaosu her fırsatta dile getiren Saadet Partisi Hatay Milletvekili Doç. Dr. Necmettin Çalışkan’ın verdiği soru önergesine Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Sn. Abdulkadir URALOGLU tarafından cevaplandırıldı.
Sarımazı-Topboğazı arasında ulaşımın sağlandığı Belen Geçidi, araç yoğunluğuyla hem trafik kazalarına neden olmakta hem de yolun tıkanmasıyla zaman kaybına neden olduğunu belirten Çalışkan, “Şehrimizin ulaşım problemlerini ele aldığımız soru önergemize Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından verilen cevaba teşekkür ediyor; gerekli çalışmaların acil bir şekilde hayata geçirilmesini beklediğimizi vurgulamak istiyorum.” ifadelerini kullandı.
ULAŞTIRMA BAKANLIĞINDAN, MİLLETVEKİLİ ÇALIŞKAN’IN SORU ÖNERGESİNE CEVAP
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu tarafından Saadet Partisi Hatay Milletvekili Doç. Dr. Necmettin Çalışkan’ın soru önergesine Anayasanın 98’inci ve İçtüzüğün 96 ve 99’uncu maddeleri gereğince verilen cevapta; “İskenderun-Hatay Otoyolu, 7 km’si bağlantı yolu olmak üzere toplam 42 km uzunluğunda projelendirilmiştir. Güzergahın yatay-düşey hat ve yan yol planları ile kavşak projeleri onaylanmıştır. Tünel uygulama projeleri tamamlanmış olup, viyadük ve diğer sanat yapılarına ait proje çalışmaları devam etmektedir.
Bahçelievler Kavşağı farklı seviyeli kavşak olarak hizmet vermektedir. İskenderun-Hatay Otoyol güzergahı; Belen Otoyol Kavşağı’ndan (Sarımazı) başlayıp, Amanos Dağlarını aştıktan sonra Amik Ovası’nda ilerleyerek Antakya-Reyhanlı Yolu Alaattin Köyü mevkiinde son bulmaktadır. Projenin uygulanması ile Bahçelievler Kavşağı’nda transit trafiği yoğunluğunu azalmış olacaktır. Ayrıca mevcut Bahçelievler Kavşağı’ndaki yerel trafiğin rahatlatılması amacıyla sağa serbest dönüş kolları için proje çaAntakya-Reyhanlı Ayrım-Altınözü Yolu 20,3 km uzunluğunda olup Küncülü Boğaz mevkii ile Enek-Narlıca kesimlerini de içeren ilk 10 km’sinin onaylı projesi bulunmaktadır. Ancak sit alanlarına isabet etmesinden dolayı proje değişikliği yapılmış olup, revize proje tamamlanma aşamasındadır. Yolun devamındaki 10,3 km’lik kesimin 9,2 km’si bitümlü sıcak karışım kaplamalı bölünmüş yol olarak tamamlanmış olup 1,1 km’lik kesimde çalışmalar devam etmektedir.
Hatay il sınırları içerisinde yer alan ve Karayolları Genel Müdürlüğü sorumluluk alanında bulunan hasar gören yollarda ilk etapta gerekli onarımlar yapılarak söz konusu güzergahlar trafiğe açılmıştır. Kalıcı onarım çalışmaları kapsamında depremde hasar gören Antakya-Reyhanlı Yolu, Nurdağı-İslahiye-Hassa Yolu ve Hatay Havalimanı yollarının ihalesi yapılarak sözleşme imzalanmıştır. İhale kapsamında Demirköprü’de imalatlara başlanmış olup çalışmalar devam etmektedir.
Ayrıca depremde zarar gören Hatay ilindeki 5 adet tarihi köprünün ihalesi yapılmıştır. Depremde hasar gören muhtelif köprülerin bakım ve onarımları ile ilgili ihale hazırlık çalışmaları devam etmektedir.” ifadelerine yer verilmiştir. çalışmaları devam etmektedir.
HÜSEYİN GÜLER
Belen Belediye Başkanı İbrahim Gül