CHP Hatay Milletvekili Mehmet Güzemansur sordu: Kazakistan transit geçiş belgesi sorunu neden çözülmüyor ?
CHP Hatay Milletvekili Mehmet Güzelmansur, 4 aydır çözülmeyen Kazakistan geçiş belgesi sorununu ve %40 düşen Orta Asya taşımalarındaki pazar payını verdiği soru önergesiyle Meclis gündemine taşıdı.
CHP Milletvekili Mehmet Güzelmansur, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu tarafından yanıtlanması istemiyle verdiği önergede, “Kazakistan geçiş belgesi sorununun çözülmemesinin nedeni karayolu taşımacılığını demiryoluna kaydırmak ve TCDD resmi operatörüne daha fazla kâr sağlamak mıdır?” diye sordu.
Türkmenistan sınırının kapalı olması ve Azerbaycan geçişinin maliyetli olması nedeniyle Orta Asya ülkelerine karayoluyla yapılan taşımacılıkta Kazakistan’ın zorunlu rota olduğuna işaret eden Milletvekili Güzelmansur: “Orta Asya ülkelerine ulaşım ana rota olan Türkmenistan’ın Kovid-19 nedeniyle transit geçişi tamamen kapatması; alternatif en kısa yol olan Azerbaycan’ın ise fazladan aldığı ek ücretler nakliyeciler için Kazakistan’ı zorunlu rota haline getirmiştir. Ancak Kazakistan’dan transit geçiş tükenmesi ve bu sorunun yaklaşık 4 aydır çözülmemesi Orta Asya taşımalarında pazar payını %40 düşürmüştür” dedi.
15 GÜNDE ÇÖZÜLECEK SORUN 4 AYDIR NEDEN SÜRÜNCEMEDE?
Transit geçiş belgesi sorununun normalde 15 günde çözüldüğüne, Kazakistan transit geçiş belgesi sorununun ise 4 aydır sürüncemede bırakıldığına dikkat çeken Milletvekili Güzelmansur, “Kazakistan geçiş belgesi sorununun özellikle 4 aydır çözülmediğine, burada amacın karayoluyla nakliye sektörünün önünü kesmek ve firmaları demiryoluyla taşımacılığa yönlendirmek olduğuna, böylece TCDD’nin resmi operatörüne daha fazla kâr sağlanmak istendiğine yönelik iddialar var” dile getiriliyor” ifadesinde bulundu.
Milletvekili Güzelmansur’un konuyla ilgili yanıtlanmasını istediği sorular şunlar:
- Yaklaşık 4 aydır, Kazakistan’la transit geçiş belgesi sorununun çözülmemesinin nedeni nedir? Bu sorunla ilgili hangi adımlar atılmıştır? Bunlar yeterli midir?
- Türkmenistan kapısının kapalı olması, Azerbaycan’ın ülkemiz nakliyecilerinden fazladan ücretler alması nedeniyle Orta Asya’ya taşımacılıkta zorunlu rota haline gelen Kazakistan’dan tırlarımız ne zaman geçiş yapabilecektir?
- “Kazakistan transit geçiş belgesi sorununun 115 gündür özellikle çözülmediğine, burada amacın karayoluyla nakliye sektörünün önünü kesmek ve firmaları demiryoluyla taşımacılığa yönlendirmek olduğuna ve böylece TCDD’nin resmi forwarder’ına daha fazla kâr sağlanmak istendiğine” yönelik iddialar doğru mudur?