Muhtarlarla bir araya HATSU Genel Müdürü Muhammed İkbal Polat: 2021 yılında Gider 40 Milyon idi, 2022 de 140 Milyona ulaştı!
Hatay Büyükşehir Belediyesi Su ve Kanalizasyon İdaresi (HATSU), halk ile kurumlar arasında köprü görevi gören mahalle muhtarları ile bir araya gelerek istişarelerde bulundu.
Hatay Muhtarlar Derneği’nin ilçe temsilcileri ile yapılan toplantıya HATSU Genel Müdürü Muhammed İkbal Polat, Hatay Muhtarlar Derneği Başkanı Mahmut Gülcü, Genel Müdür Yardımcıları Hüsna Karayazgan ile Ramazan Bozkurt ve Muhtarlar Derneği’nin 15 ilçedeki temsilcileri katılım gösterdi.
Yapılan, yapımı devam eden ve yapılması ön görülen yatırımların ele alınmasının yanı sıra elektrik, akaryakıt, demir, çimento, içme suyu-atık su boruları gibi altyapı öğelerindeki fiyat artışlarının yatırımlar noktasında yarattığı etkiler masaya yatırıldı.
İşletme ve yatırım maliyetlerindeki ciddi boyutlara ulaşmasına rağmen HATSU olarak hala 2021 yılının birim fiyatlarının altında su satışı yaptıklarına dikkat çeken Genel Müdür Muhammed İkbal Polat, güncelledikleri yeni maliyet çalışmalarına göre şu andaki m³ maliyeti 13.00 TL bulmuş durumda olduğunu, ama HATSU’nun vatandaşlara suyu atık su uzaklaştırma bedeli dahil 4.88 TL’ye verildiğinin altını çizdi.
Hatay genelinde şu anda 626 bin abone olduğunu, bu abonelerinin 120 bininin köy statüsünde olduğunu açıklayan Genel Müdür Polat, kanunen köyden mahalleye dönüştürülmüş yerlere su tarifesinin %25’i uygulandığını ve bu 120 bin aboneye suyu 1.2 TL’den verildiğini belirtti.
YAŞANILAN EKONOMİK KRİZ HATSU’YU CİDDİ ETKİLEDİ
İşletme giderlerindeki fahiş artışlarla kurumun yaşadığı ekonomik çıkmazı muhtarlarla paylaşmak istediklerini belirten Genel Müdür Muhammed İkmal Polat, “Muhtarlarımızdan gelen talepler bizim için çok kıymetli. Sizler sahada yaşanan problemleri ve vatandaşlarımızın ihtiyaçlarını bizlere aktarıyorsunuz. Bizim görevimizde bunları gidermek. Bu talepleri ve ihtiyaçları karşılayabilmemiz için de finansal olarak güçlü olmamız gerekiyor. Birim fiyatı krizi yaşıyoruz. Buda hem kurum olarak ciddi olarak etkiliyor hem de muhtarlarımızın sahada problemlerin çözümü noktasında aksamalara sebep oluyor” dedi.
İŞLETME GİDERLERİ ARTMASINA RAĞMEN SUYU MALİYETİN ALTINDA VERİYORUZ
2021 Kasım ayında su fiyatlarının yüzde 21 indirilmesinin ardından elektrik, akaryakıt demir, doğal gaz, boru gibi maliyetlerdeki ciddi artışın sıkıntısını muhtarlarla birlikte yaşadıklarını ve bunu hep beraber çözmek zorunda olduklarını vurgulayan Genel Müdür Polat, “Bu krize rağmen şu anki maliyetlerimizin 1/3’i fiyatlarına bu suyu vatandaşa vererek bu kadar sıkıntıya rağmen hizmetleri maksimum seviyede tutmak için mücadele ediyoruz. Bu yaşadığımız durumu muhtarlarımızın bilmeye ve hissetmeye hakkı var” İfadelerine yer verdi.
40 MİLYON OLAN GİDER, 140 MİLYONA YÜKSELDİ
HATSU Genel Müdürü Muhammed İkmal Polat, HATSU’nun kredi, personel, vergi, akaryakıt, elektrik, ilçe belediyelerine gönderilen ÇTV, araç kiralama, su bakımı için kullanılan kimyasallar, Büyükşehir’den önce gerçekleşmiş ve HATSU’ya devredilen borçlar, faiz, kur farkı ödemeleri sadece 2022 Temmuz ayındaki bu sabit ödemesi 116 milyon 225 bin TL. Sahadaki çalışmaları da ekleyerek bu ödemenin 140 milyon TL seviyelerine ulaştığını” bilgisini vererek, bu ödemelerin 2021 Aralık ayında 40-45 seviyelerinde olduğuna dikkat çekti.
11 MİLYON TL’DEN 46 MİLYON TL’YE
HATSU’nun aylık gelirlerini açıklayarak durumu gözler önüne seren Genel Müdür Polat, HATSU’nun Mayıs ayında 34 Milyon TL, Haziran ayında 42 milyon TL, Temmuz ayında ise 40 milyon TL tahsilatı olduğunu açıklayarak, “Her ay 80 milyon kurum zarar etmektedir. Son 1 yılda yaşanan fiyat artışları, diğer yıllara göre çok yüksek. Suyun %70’ini yer altından çıkarıyoruz ve çok ciddi enerji giderlerimiz var. Geçen ay 40 milyon TL gelen elektrik faturamız, bu ay 46 milyon TL gelecek. 2021 Aralık ayında bu faturamız 11 milyon TL civarındaydı” açıklamasında bulundu.
İHALELERE TEKLİF GELMİYOR
Reyhanlı, Arsuz, İskenderun ve Kırıkhan’da tespit edilen sorunların 2022 yılında başında çözülmesi için projeleri hazırladıklarını ve 19 tane ihaleye çıktıklarını belirten Genel Müdür Polat, yaşanan fiyat artışlarından dolayı ihaleye hiçbir teklif gelmediğini ve dolayısıyla ihalelerin iptal edildiğine dikkat çekti.
KAÇAK SU VE USULSÜZ KULLANIMA YÖNELİK MÜCADELE SÜRÜYOR
Reyhanlı’ya Mayıs’ta 280 litre su verirken şu anda 650 litre su verdiklerini ve buna rağmen ama problem yaşadıklarını belirten Genel Müdür Polat açıklamasını şöyle sürdürdü:
“Biz buna rağmen arttırmaya çalışıyoruz bir taraftan da kaçak kullanım için mücadele ediyoruz. Sadece Temmuz ayında Reyhanlı’da 250 adreste kaçak su kullanımı tespit ettik ve idari işlem uyguladık. Kaçak şekilde bizim kaynaklarımızdan ciddi bir tarımsal sulama için su kullanılıyor. Kaçak kullanımı bir önceki yıla kıyasla ciddi bir artış var. Kaçak operasyonları konusunda bazı çözümlemeler kendi bünyemizce planlıyoruz.”
HATAY SU FİYATLARINDA EN SON SIRADA
İçme suyu KSUB ve yeraltı su satışları tarifesine değinen ve 30 büyükşehir içerisinde Hatay’ın su satış fiyatlarında en son sırada olduğuna dikkat çeken Genel Müdür Polat konuşmasını şöyle tamamladı:
“Şu an için uyguladığımız su tarifesi m³ bazda mesken fiyatında 4.88 TL, 1 m³ maliyetimiz ise 2022 yılı maliyeti için 13.00 TL’dir. HATSU kurulduğundan beri su satışları hep maliyetinin altında kalmıştır. Bir taraftan kurumu ayakta tutmaya çalışıyoruz, bir taraftan hizmetleri aksatmamaya çalışıyoruz.”
Yapılan konuşmaların ardından Genel Müdür Muhammed İkbal Polat, muhtarları tek tek dinleyerek talepleri, önerileri not aldı ve taleplerin karşılanması konusunda atılacak adımlar istişare edildi.
Toplantı çekilen hatıra fotoğrafı ile son buldu.