Türkiye Gazeteciler Federasyonu Genel Başkanı Yılmaz Karaca’dan Dezenformasyon yasasına tepki: Amaç, Yazılı Basını Tamamen Ortadan Kaldırmak mı ?
Türkiye Gazeteciler Federasyonu Genel Başkanı Yılmaz Karaca, Dezenformasyon yasasının amacının yazılı basını kaldırmak olduğunu iddia etti.
Ekim ayında Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde görüşülecek olan Dezenformasyon yasanını kabul edilmesi halinde yazılı Basınının kapanma ilanı olacağına dikkat çeken Türkiye Gazeteciler Federasyonu Genel Başkanı Yılmaz Karaca endişelerini şöyle dile getirdi:
‘’ Yazılı Basın Kamu Denetiminin en kolay yapılabildiği , dezenformasyona en az kapalı , olduğu, dolaysıyla Kamu haberlerini kamuya doğru şekilde iletebildiği için, Tüm dünya ülkelerinde özellikle korunan ve devamlılığın sağlanması için desteklenen basın mecrasıdır.
‘Kamu kurum ve kuruluşları bir devlet yapısında nasıl vazgeçilmezse, yazılı basında kamusal alanda , doğru haber alma- verme konusundaki işleviyle o derece vazgeçilmezdir.
Dezenformasyon yasası teklifi Yerel Gazetelerin kapanışının bu günden ilanıdır.
Yerel yazılı basının kazanılmış haklarına , eşit maliyet , eşit yayın mecrası olmadan sadece resmi ilan hakkından yararlandırılması için – İnternet haber sitelerinin- dahil edilmesi, düşük değerlikli mecranın da hak sahibi yapılması kanuni değildir.
Anayasal eşitlik ve kanun yoluyla bir tarafın fakirleşip, bir tarafın zenginleşmesi sağlanamaz. Üstelik mevcuttaki bir kanuna tadilat ve eklentiler yapılması kanunların eşitlik – hak adil olmasına yönelik Usul ve Esası yönünden de hukuksuzdur.
Mevcut dezenformasyon yasa teklifi içeriği amacından sapmıştır: Şöyle ki;
Basın sektöründe Yıllarca, Yerel – Ulusal TV ve Radyolara mecrası farklı, tekniği farklı olması nedeniyle farklı kanun ve kuruluşlarla denetlenip Resmi İlan hakkı verilmeden günümüze gelinmesine rağmen, teknik ve mecra yönünden büyük oranda aynı , maliyet ve gider olarak sayılan mecraların yüzde biri olmayan , dezenformasyona en açık , internet haber sitelerinin , yazılı basınla aynı kefeye konularak, Resmi ilan hakkından yararlandırılmasının amacı nedir ?
Dezenformasyonla mücadele yasa teklifi Dezenformasyonla mücadele yasası değil, İnternet haber sitelerine gelir nasıl bağlanır yasası olmuştur.
Dezenformasyonla Mücadele Yasa Teklifinde 40 madde mevcuttur. Dezenformasyonla mücadeleye ilişkin 10, Genel kurallarla ilgili 3, Tüm basın kuruluşlarında çalışanlara (İnternet haber siteleri dahil ) yönelik Gazetecilik Hak ve kurallarına ilişkin 8 madde mevcut olup, kalan 19 madde İnternet Haber sitelerinin süreli yayın hakkı kazanıp -yerel ulusal yazılı basınla birlikte resmi ilan yayınlama hakkı kazanması için, ek ve tadil edilmiş, Ayrıca resmi ilan kaynağı olan tüm kurum kuruluşların tabi olduğu kanun maddelerinde tadilat ve eklenti yaparak İnternet Haber Sitelerinin gelir kaynağı oluşturulmasına ayrılmıştır.
Radyo ve Televizyonlar da Kamu denetimine alınmış 6112 sayılı yasada belirtildiği şekilde yazılı basın tekniği dışında yayın yapan basın kuruluşlarıdır. İnternet ortamındaki yayınlar, Yayın tekniği, mecrası ve işlevi Radyo ve Televizyonlarla büyük oranda uyumlu yayınlardır.
Tüm bu yayınlar içerisinde , internet dijital mecrası fiilen denetime , kontrole en az imkan veren yayın olması , her yerden yayın yapılabilmesi , dezenformasyona en açık mecra olması, en önemlisi de Gazete , Televizyon ve Radyolara göre En Ucuz – En Maliyetsiz mecrası olan İnternet Haber Sitelerine, Yazılı Basının müktesep hakkı haline gelmiş , Radyo TV’lere de verilmeyen Resmi İlanların Dezenformasyon yasa teklifi adı altında , neredeyse ilgili tüm kanunlarda tadilatlar, eklentiler yapılarak İnternet sitelerine verilmek istenmesi, Gazetelerin mevcutta yeterli olmayan Resmi ilan hakları , internet haber sitelerine bölüştürülme gayreti ile Dezenformasyon Yasa Teklifi amacından saptırılmıştır.
Mevcut yasa teklifi görünürde , Tüm Basın Kuruluşlarında çalışanlara basın mensubu hakkı verilmesi, Dijital medyanın (İnternet Haber Siteleri ve Sosyal Medya) kamu denetimine alınması ve dezenformasyon yapılmasının önüne geçilmesine ilişkin yaptırım ceza v.s. düzenlenmesi amacı taşımaktayken, Dezenformasyonla mücadele yasa teklifi olmaktan çıkmış , adeta İnternet Haber Sitelerine Gelir Aktarma yasa teklifine dönüşmüştür. Bunun ispatı da yasalarda yapılan eklentilerde mevcuttur.
Yazılı Basınla İnternet Haber Sitelerinin ne yayın tekniği açısından, ne yayın mecrası açısından nede maliyet unsurları açısından hiçbir benzerliği yoktur. İnternet Haber Sitesi yayıncılığı 6112 sayılı yasada tarif edilen mecra tipidir. Üstelik yasa usul ve eşitlik yönünden toplamda gayri hukuki tadilatlarda gerek Basın İlan kanununda gerek resmi ilanların kaynağı olan , hemen hemen tüm kanunlarda tadilat yaparak, yazılı basına ait Resmi İlan yayınlama hakkı verilmesi gayri yasal adaletsiz ve hazırlanan kanun teklifi usul ve esaslar yönünden de yasalara aykırıdır.
Yerel yazılı basın olarak bunu kabul etmemiz mümkün değildir.
Dezenformasyon Yasası Teklifinde yapılması gerekenlere ilişkin öneri ve Taleplerimiz;
Gerek Anayasal eşitlik hakları açısından , gerek kazanılmış hakların korunması ,gerekse hakların eşit statü, eşit maliyet, aynı ,işlev ve mahiyete sahipler arsında pay edilmesi gereğiyle , aynı zamanda mevcut oturmuş sistemlerin dejenere edilerek kaotik durumların önlenmesi açısından Adil ve Adaletli şekilde medya mecralarına hak ve hukuk tanınması esasına uymak adına;
1- Basın ilan kurumunun asli kuruluş gereği olarak sadece yerel ulusal yazılı süreli basınla ilgili yetki ve sorumluluklarını kamu denetimi ve fayda hizmet sağlayıcı görevinin devamının sağlanması, 195 sayılı BİK yasasında İnternet haber siteleri için yapılan tadilatların iptal edilerek çıkarılmasını.
2- Radyo ,Televizyon, Kablolu Yayın , İsteğe bağlı yayın vs. ile ilgili 6112 Sayılı yasanın 2. Maddesine İnternet Haber Sitesi ibaresi eklenerek , aynı mecra ve yayın tekniği benzeyen İnternet Sitelerinin , RTÜK 6112 sayılı yasa ile mevzuata dahil edilmesi, 6112 deki elektronik haberleşme , BTK vs. mevzuatlarında internet haberciliğinin işlevine yönelik tadilat ve eklentilerle , internet haber sitelerinin kamu denetiminin sağlanması.
3- Radyo , TV ve İnternet sitelerine gelir sağlanması düşünülüyorsa, halen mevcut olan RTÜK bünyesindeki Mali İdareler Dairesi bünyesinde , bu yayın mecralarına özgü farklı çalışmalarla sağlanması.
4- Tüm medya kuruluşlarında çalışanlara basın çalışanları olarak hakların yazılı basın çalışanlarının , kanun madde ve hakları korunarak ,tadilat yapılma ve yazılı basın maddelerinden muaf , Radyo ,TV, İnternet Haberciliği çalışanlarına özgü olarak ek madde ilavesiyle ,basın kartı, basın çalışanı haklarının verilmesi.
5- Mevcutta hazırlanan Dezenformasyon Yasa Teklifindeki Dezenformasyonla mücadele maddelerinin kanunun ruhuna ve amacına uygun bir şekilde Dijital Medya Platformlarının Kamu denetimi ve yasal altyapıya kavuşturulması.
Bu meyanda, Kanun teklifi, Adil, Adaletli, Yasal zeminde oluşturulmuş olacaktır. Aksi durum Gazetelerin bu günden kapanışının ilanıdır.”